Спорт маркетингинин жана демөөрчүлүктүн укуктук аспектилери

спортивный маркетинг

Спорт маркетинги – бул спорттук иш-чараларды жана командаларды, ошондой эле спорт аркылуу ар кандай өнүмдөрдү жана кызматтарды илгерилетүүнү камтыган жарнактын адистештирилген тармагы. Бул колдонууга негизделген:

  • спортчулар
  • спорттук коллективдер
  • брендди же продуктуну жайылтуу үчүн эл аралык спорттук иш-чаралар

Спорттук демөөрчүлүк, экинчи жагынан, компаниялар спорттук иш-чараларга же командаларга өз брендин байланыштыруу мүмкүнчүлүгүнө демөөрчүлүк кылган процесс. Бул бренддерге чоң аудиторияга жетүү жана алар менен эмоционалдык деңгээлде катышууга мүмкүндүк берген маркетингдин бир түрү.

Спорттук маркетинг жана демөөрчүлүк максаттары төмөнкүлөрдү камтыйт:

  • бренд маалымдуулугун жогорулатуу
  • бренд имиджин бекемдөө
  • жаңы аудиторияны тартуу
  • учурдагы кардарлар менен мамилелерди бекемдөө

Ошондой эле спорттук уюмдарга иш-чараларды өткөрүү жана инфраструктураны жакшыртуу үчүн зарыл болгон каржылоону жана колдоону алууга мүмкүнчүлүк берет.

Спорттук маркетингдин укуктук аспектилери

Спорт маркетинги, бизнестин башка тармактары сыяктуу эле, ар кандай мыйзамдуу эрежелерге жана эрежелерге баш ийет. Мыйзамдар жана эрежелер ар бир өлкөдө ар кандай болушу мүмкүн, бирок кээ бир жалпы темалар төмөнкүлөрдү камтыйт:

  • керектөөчүлөрдүн укуктарын коргоо эрежелери
  • жарнама эрежелери
  • интеллектуалдык менчик укуктары

Маркетинг стратегиясын же демөөрчүлүк келишимин иштеп чыгууда, келечекте мүмкүн болуучу юридикалык көйгөйлөрдү болтурбоо үчүн бул укуктук аспектилерди эске алуу абдан маанилүү.

Мисалы, жарнамалык материалдар чынчыл болушу керек жана керектөөчүлөрдүн укугун коргоо мыйзамдарын сактоо үчүн адаштырбашы керек.

Ошол эле учурда, спорттук маркетинг мыйзамдары менен байланышкан белгилүү бир тобокелдиктер жана мүмкүнчүлүктөр бар. Мисалы, жарнак эрежелери сакталбаса, айып пул салынып, терс көрүнүштөр пайда болушу мүмкүн. Башка жагынан алып караганда, мыйзамдарды жана эрежелерди жакшы түшүнүү бренддерге өнүмдөрүн жана кызматтарын спорт аркылуу илгерилетүүнүн жаңы жана инновациялык жолдорун табууга жардам берет.

Спорт боюнча келишим

Спорт боюнча демөөрчүлүк келишимдерин талдоо.

Демөөрчүлүк келишими заказчы менен спорттук уюм же спортчунун ортосундагы мамилелердин негизи болуп саналат. Мындай келишимдин негизги элементтери төмөнкүлөрдү камтыйт:

  • партиялардын аныктамасы
  • келишимдин мөөнөтү
  • тараптардын милдеттенмелери
  • демөөрчүнүн брендин колдонуу шарттары
  • демөөрчү үчүн артыкчылыктар жана жеңилдиктер
  • талаштарды токтотуу жана чечүү шарттары.

Демөөрчүлүк келишимдерине байланышкан маанилүү укуктук маселелер:

  • интеллектуалдык менчикти коргоо
  • купуялуулук
  • тараптардын милдеттенмелерин аткаруусу
  • келишимди бузуунун шарттары

Бул маселелер кылдат укуктук анализди талап кылат жана келишим түзүүдө эске алынышы керек.

Демөөрчүлүк келишимдери боюнча талаш-тартыштар жана сот чечимдеринин ар кандай мисалдары бар. Алардын бири демөөрчү спортчунун терс көрүнүшкө алып келген аракеттеринен улам келишимди бузууну чечиши мүмкүн. Бул учурда сот мындай аракет демөөрчүнүн аброюна шек келтирерин эске алып, демөөрчүнүн күчүндө калтырган.

Спорттогу жарнамалык укуктар: мыйзамдар жана практика

Спорттогу жарнак укуктары жалпы жарнак жана керектөөчүлөрдүн укуктарын коргоо мыйзамдарына, ошондой эле спортко жана спорттук иш-чараларды трансляциялоого тиешелүү спецификалык мыйзамдарга жана эрежелерге баш ийет. Бул колдонуу эрежелерин камтыйт:

  • спортчулардын сүрөттөрү
  • буйруктар
  • мелдештер
  • жарнамалык максаттар үчүн стадиондор

Бул чөйрөдөгү соттук практика татаал жана ар түрдүү. Бирок, спорттогу жарнак укуктарына мамилени калыптандыруучу бир катар негизги прецеденттер бар.

Мисалы, спортчунун сүрөтүн алардын макулдугусуз жарнамалык максатта колдонууга байланыштуу сот чечимдери көбүнчө спортчунун жеке купуялыгын жана коммерциялык кызыкчылыктарын коргойт.

Кыргызстанда спорттук маркетингди жана демөөрчүлүктү укуктук жөнгө салуунун өзгөчөлүктөрү.

Кыргызстанда спорттук маркетингди жана демөөрчүлүктү укуктук жөнгө салуу улуттук мыйзамдар менен да, эл аралык спорт стандарттары менен да аныкталат. Кыргыз Республикасынын Конституциясы жана “Дене тарбия жана спорт жөнүндө” мыйзамы өлкөдөгү спортту жана спорттук маркетингди жөнгө салуучу негизги мыйзамдар болуп саналат. Спорттогу демөөрчүлүк жана жарнама боюнча конкреттүү жоболор ченемдик укуктук актыларда жана атайын мыйзамдарда көрсөтүлгөн.

Эл аралык спорт уюмдары Кыргызстандагы спорт маркетингине жана демөөрчүлүккө таасир этүүчү эрежелерди жана стандарттарды калыптандырууда маанилүү роль ойнойт. ФИФА, ЭОК жана башка эл аралык спорт уюмдары мүчө-өлкөлөр, анын ичинде Кыргызстан, адатта, өздөрүнүн улуттук мыйзамдарына киргизген жоболорду жана сунуштарды белгилешет.

Корутунду

Спорттук маркетингди жана демөөрчүлүктү укуктук жөнгө салуудагы заманбап тенденциялар эл аралык стандарттар менен интеграциянын өсүп жаткандыгын жана спортчулардын укуктарын жана керектөөчүлөрдүн кызыкчылыктарын коргоонун жогорулашын көрсөтүп турат. Ошентсе да, спорттук маркетингде спорттук маалыматтарды жана санариптик медианы колдонуу боюнча эрежелерди камтыган дагы эле кошумча тактоону жана жакшыртууну талап кылган жерлер бар.

Кыргызстандагы бренддерге жана спорттук уюмдарга бул жааттагы мыйзамдардын иштелип чыгышын тыкыр көзөмөлгө алып, маркетинг жана демөөрчүлүк стратегияларында эске алуу сунушталат. Мындан тышкары, алар спорт маркетингинде жана демөөрчүлүктө социалдык жоопкерчиликтин жана туруктуулуктун өсүп бараткан маанисин эске алышы керек жана бул принциптерди өз иш-аракеттерине киргизүүгө аракет кылышы керек.

Алиаскара Абдылдаева, нотариус жана спорт боюнча юрист.

Көп берилүүчү суроолор

Спорттук маркетинг жана демөөрчүлүк эмнени камтыйт?

Спорттук маркетинг спорттук өнүмдөрдү, окуяларды же уюмдарды жайылтууга багытталган ар кандай стратегияларды жана иш-чараларды камтыйт. Демөөрчүлүк – бул бренд же компания жарнама үчүн спорттук иш-чарага, уюмга же спортчуга каржылык колдоо же кызматтарды көрсөткөн өнөктөштүктүн бир түрү.

Демөөрчүлүк келишимдеринде кандай укуктук маселелер келип чыгышы мүмкүн?

Демөөрчүлүк келишимдер интеллектуалдык менчикти коргоо, купуялуулук, тараптардын аткаруусу жана келишимди бузуу шарттары сыяктуу ар кандай укуктук маселелерди камтышы мүмкүн.

Спортто жарнаманын эрежелери кандай?

Спорттогу жарнак укуктары жалпы жарнак жана керектөөчүлөрдүн укуктарын коргоо мыйзамдары менен, ошондой эле спортко жана спорттук иш-чараларды көрсөтүүгө тиешелүү атайын мыйзамдар жана ченемдик актылар менен жөнгө салынат.

Спорт маркетингинин жана демөөрчүлүктүн укуктук аспектилери

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top